"Potřebuji vytvářet funkční věci, co mají smysl," říká zakladatelka UTUKUTU
Další naší kouzelnou osobností je Gabriela Hrdina, která už od roku 2014 společně s rodinou a kamarády vyrábí dřevěná houpací prkna pro malé děti a celou řadu dalších pomůcek. Vznikla rodinná značka Utukutu, která dnes prodává motorické pomůcky, které motivují děti ke zdravému pohybu, i do zahraničí.
Kdy a jak jsi stvořila značku Utukutu? Co byl popud?
Vzpomínám, jak jsme s mužem seděli na gauči a povídali si. A stočilo se to k rodičovství. Mluvili jsme o tom, jak se potřebujeme oba dál rozvíjet a pracovat na věcech, které nás naplňují. Uteklo pár měsíců, já se vzdělávala, s dcerou Zoe jsem chodila po různých seberozvojových aktivitách. Tehdy mě napadlo vyrábět ohnuté dřevěné prkno, které by bylo výborným pohybovým prvkem pro děti a taky hračkou. Plus krásným doplňkem domácnosti. První prototypy testovaly rodiny našich kamarádů. Pak jsem ho ukázala na sociálních sítích a obrovský zájem mi vyrazil dech. Tehdy tu nic takového nebylo.
Jak vypadalo tvoje první houpací prkno?
Bylo jen v natural provedení. Nechtěla jsem žádné barvy. Nakonec nás ale zákazníci přemluvili, ať začneme vyrábět celou barevnou škálu. Teď už děláme i duhová houpací prkna, nejrůznější velikosti, vyrábíme pro děti i dospělé.
Co se ti prodává nejlíp?
Nejvíc fotogenická a hodně oblíbená je Houpačka Spectra, ale třeba teď je trhák i naše rostoucí učící věž KidHelper.
Jak velký máš tým?
Jsme rodinná firma. Základem jsem já a můj muž, pak jeho sestra a ostatní spolupracovníci vzešli vlastně z našich přátel. Bývá nás maximálně patnáct.
Co všechno si u tebe mohou lidi koupit?
Pro děti i dospělé vyrábíme pohybové pomůcky, které jsou zároveň hračkami a designovými kousky. Aby to vypadalo krásně i v obýváku a nemuseli jste to uklízet do dětského pokoje. Snažíme se myslet na propojitelnost u každého produktu. A když nám něco padne do oka a hodí se to k sortimentu Utukutu, ráda to zařadím na náš e-shop. Takže svůj nákup v Utukutu můžou zákazníci rozšířit i o další značky.
Co se u vás dětem vašich zákazníků nejvíc líbí?
Na různých akcích a festivalech děti nejvíc baví propojovat. Takže staví různé opičí dráhy, tu se houpou, tu si postaví klouzačku. Baví je, že si mohou vymýšlet a naše věci nejsou jednoúčelové.
Co je pro Utukutu hlavní?
Minimalismus a funkčnost. Já potřebuji funkční věci, co mají smysl. Které mi díky své variabilitě použití či nadčasovosti vydrží.
A co přináší dětem i rodičům krásný design, když ho pořídí?
Ukazujeme dětem svět. To my jim ukazujeme a zaséváme, jak se k němu budou stavět a chovat v dospělosti. Takže i výběrem krásných hraček, které mají smysl, jsou variabilní, s dětmi rostou, jsou z přírodních materiálů a vyrábí je místní truhláři, jim ukazujeme, co má pro nás hodnotu. Čemu chceme věnovat energii a naší podporu.
Děti ti rostou, jak se mění sortiment s tím, jak se mění věk tvých vlastních ratolestí i jejich potřeby?
Už druhý rok pracujeme na uceleném komplexu produktů pro děti větší. Ale táhne se to. Chceme mít vše dokonalé, správné, bezpečné a smysluplné. A to je vždy práce na dlouhou trať. Takže naše děti z Utukutu už trochu vyrůstají. Nicméně relaxují na XL prkně Woudie a aktivně makají na Swallow.
Když se zrovna nehoupete, co doma hráváte za hry?
Jsme trochu gambleři. S dětmi roztáčíme Carcassonne nebo Zombie Teens. Jedeme Prší. Zkoušíme Kanastu.
Rozhovor vedla Alice Kavková.